Marketing

Jak skutecznie podglądać konkrecyjną firmę?

Jak skutecznie podglądac konkurencyjna firmę?

W bieżących czasach mamy do czynienia z wielką konkurencją, która pojawia się tak naprawdę we wszystkich branżach. Należy trzymać rękę na pulsie i sprawdzać jaką pozycję zajmuje wśród nich nasza firma jak też czy tempo jej rozwoju jest dostateczne.

Benchmarking – innymi słowy czas na analizę.

Żeby przeprowadzić jakiekolwiek porównanie musisz wcześniej wyszczególnić osoby bądź firmy, z którymi chcesz się porównać. Dobrze jest wiedzieć, że na rynku obecni są konkurenci zarówno bezpośredni jak i pośredni.
Konkurent bezpośredni to taki, który najogólniej mówiąc oferuje bardzo zbliżone lub takie same produkty, natomiast konkurenci pośredni zmierzają do zaspokojenia tych samych potrzeb klientów jednak za pomocą innych produktów i usług. Przykładem takiego konkurenta dla atrakcyjnego butiku odzieżowego może być przykładowo sklep z odzieżą używaną.
Niekiedy zdarzają się takie sytuacje, które są co prawda coraz rzadsze, iż dany produkt bądź usługa nie ma konkurencji. Jest to wspaniała sytuacja rynkowa, aczkolwiek stale warto mieć na uwadze, że w każdej chwili może pojawić się produkt gotowy odpowiedzieć na realne potrzeby klientów.

Czas na przeszpiegi.

W czasach gdy szpiegostwo gospodarcze jest zakazane a Ty chcesz dowiedzieć się znacznie więcej na temat swoich konkurentów, śmiało możesz wykorzystać rozwiązania jakie podsuwa Internet. Co najmniej kilka rozwiązań, które już funkcjonują na rynku pozwolą Ci łatwo przeprowadzić analizę porównawczą:

1. Google Analytics to bezpłatne, bardzo znane narzędzie wykorzystywane przez miliony właścicieli firm na całym świecie. Przechodząc przez zakładkę „Odbiorcy” do „Analizy Porównawczej” i dalej do „Kanałów” odnajdziesz raport porównawczy za pomocą którego sprawdzisz czy zaangażowanie występujące na Twojej stronie internetowej odbiega od normy. Warto zwrócić uwagę na 3 bardzo ważne punkty, którymi są: współczynnik odrzuceń, średni czas trwania sesji, i stosunek strony/sesja.

2. SimilarWeb/Alexa to narzędzia, umożliwiające porównanie zarówno całej branży jak również pojedynczych konkurentów, z którymi przyjdzie Ci się mierzyć. Posiadają one dużo więcej segmentów do porównania niż oferuje Google Analytics. Cześć informacji zdołasz uzyskać w opcji darmowego dostępu, a w razie większych potrzeb możesz skorzystać z płatnych pakietów, które zwiększają możliwości. Zarówno SimilarWeb jak i Alexa czerpią informacje z przeglądarkowych rozszerzeń, programów instalowanych na komputerach a także sieci partnerskich i na podstawie tego oszacowują sytuację dla wszystkich internautów. Dzięki nim zdobędziesz takie informacje o swoich konkurentach jak: zaangażowanie na stronie, wolumen ruchu, kanały skąd pozyskują oni użytkowników czy zainteresowania odwiedzających. Pamiętaj, że Google Analytics, SimilarWeb oraz Alexa zbierają dane w odmienny sposób, dlatego nie powinno zestawiać się ich bezpośrednio ze sobą, ponieważ będą dawać przeciwne rezultaty.

Kampanie SEM i ich porównanie…

1. Współczynnik CTR.

CTR powie Ci na ile Twoja reklama jest atrakcyjna jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwania. W Google niestety nie odnajdziesz zestawień porównawczych, natomiast możesz oprzeć się o publikacje osób trzecich. Jeżeli Twoje wyniki są dużo niższe od średniej branżowej, to najwyższy czas by poprawić opisy strony czyli tzw. „meta description”. Spoglądając na panel AdWords należy przyjrzeć się współczynnikowi CTR reklam, który odnajdziesz w statystykach kampanii. Warto skorzystać też z Google Search Console, gdzie zamieszczone są dane dla wyników organicznych.

2. Analiza porównawcza w wyszukiwarce.

Jeśli chodzi o Google AdWords sprawa wygląda dość prosto – jako reklamodawca przy prowadzeniu kampanii reklamowych masz możliwość kliknięcia w zakładkę „Kampanie” a następnie „Szczegóły”, gdzie zobaczysz wszystkie statystyki aukcji odnośnie swoich konkurentów. Co więcej ich dane możesz również sprawdzić dla poszczególnych grup i słów kluczowych. Bezsprzecznie warto korzystać z takiego rozwiązania, ponieważ daje Ci ono możliwość stwierdzenia na które frazy kluczowe reklamuje się Twoja konkurencja jak również stopień wzajemnego pokrywania się waszych reklam.

3. Analiza pod względem jakości.

Jeśli chcesz przeprowadzić porównanie pod względem jakości warto skorzystać z popularnych narzędzi które oferują darmowy dostęp. W tym obszarze warto wyszczególnić trzy z nich: Searchmetrics, Semstorm oraz Semrush.
Dzięki nim pozyskasz informacje o widoczności treści reklamowych a także stron używanych przez rywali, oraz co ciekawe będziesz mógł także zbadać płatne oraz organiczne słowa kluczowe.

Strzeż się pułapek!

Podczas analizy wszelkich zestawień, jakie pojawiają się w Internecie musisz zwrócić wyjątkową uwagę na sposób, w jaki pokazane dane zostały zebrane. Warto wspomnieć tutaj o metodologii, czyli o tym w jaki sposób dane badanie zostało przeprowadzone, czy też liczebności próby czyli tego ile firm/respondentów/słów kluczowych/kont było poddanych analizie.

Jeżeli chcesz skorzystać z porównania wyników pochodzących z różnych metodologii pamiętaj, żeby zrobić to przy pomocy tego samego systemu.

Podglądaj z głową!

Każda branża z biegiem lat przechodzi lepsze i gorsze chwile, dlatego do osiągniętych wyników trzeba stale podchodzić z głową. Nawet jeżeli to, co pokaże porównanie wyda się zaskakujące, nigdy nie możesz mieć 100% pewności, że wyświetlone wyniki idealnie odwzorowują rzeczywistość a przedstawione dane są bezbłędne. Informacje, które zdobędziesz niech będą dla Ciebie dobrą wskazówką a także motywacją do podjęcia walki o jeszcze lepsze notowania i rozwój firmy. Aby ułatwić sobie samą analizę wykorzystaj przedstawione przez nas możliwości, dzięki którym zrobisz to lepiej i szybciej.

SHARE

Zostaw komentarz

*