Inne

W jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii online?

w jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii online?

W jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii online?

Kampanie reklamowe w Internecie zawsze przygotowuje się w jakimś wyznaczonym celu. Dzięki nim możemy osiągnąć naprawdę dużo, dlatego bardzo ważne jest to, by wyszczególnić kluczowy cel i z pomocą kampanii dążyć do jego osiągnięcia.

W zależności od tego czy chcesz:

• podnieść sprzedaż usługi/produktu,
• generować więcej ruchu na stronie WWW,
• pozyskać informacje o Twoich potencjalnych klientach np: nazwisko, adres e-mail, numer telefonu,
• lub też zaznajomić ich z wybraną podstroną Twojego serwisu

… w inny sposób będziesz musiał podchodzić do mierzenia skuteczności kampanii online.

Zależnie od prowadzonej kampanii możesz skorzystać z różnych modeli rozliczeń:

1. CPC (cost per click), jeden z najbardziej zasadniczych wskaźników ujawniający jaki koszt będziesz musiał ponieść za każdorazowe pojedyncze kliknięcie w Twoją reklamę. Ważnym elementem w tym modelu jest adekwatne ustawienie tego, kiedy, gdzie oraz w jaki sposób dana reklama się wyświetli. Dzięki temu, unikniesz przypadkowych kliknięć, które błyskawicznie wyczerpują budżet.

2. CPM (cost per mille), jest to koszt za 1000 wyświetleń, dzięki któremu zdołasz zaplanować jaki budżet przeznaczysz na reklamę. W takim modelu płatności nastawiamy się na liczbę użytkowników, którzy zobaczą reklamy i nasz przekaz. Liczba wyświetleń jest tu najważniejsza, bo to właśnie dzięki niej wiemy jaki budżet będzie właściwy na prowadzoną kampanię. CPM stosowany jest najczęściej przy kampaniach wizerunkowych, które mają na celu zwiększenie świadomości marki oraz jej rozpoznawalności na rynku.

3. CPL (cost per lead), jest to płatność za zdobycie jednego leada. Może być nim na przykład użytkownik, który zapisał się do newslettera, uzupełnił na stronie WWW formularz kontaktowy, czy zarejestrował się na danej platformie. Ta forma płatności jest nadzwyczaj chętnie wykorzystywana przez reklamodawców, którzy nie rozporządzają dużym budżetem, lecz zależy im na pozyskaniu danych swoich potencjalnych klientów.

4. CPS (cost per sale), jest podobnym wskaźnikiem do CPL, z tą różnicą, że w tym modelu nie płacimy za klienta zainteresowanego, tylko za uzyskaną sprzedaż. CPS jest modelem doskonałym jeżeli chodzi o sprzedaż, a poza tym daje nam możliwość płatności w dwóch formach; w przypadku e-commerce jest to wartość procentowa od wartości całego koszyka zakupowego, lub określona kwota od każdego zamówienia – CPO (cost per order).

Poza czterema zaprezentowanymi wyżej modelami płatności mamy również parę modeli używanych trochę rzadziej, a są to:

a) CPI (cost per install), czyli płatność za instalację, na przykład wybranej aplikacji.
b) CPD (cost per download), gdzie płacimy za pobranie przykładowo cennika usług czy dokumentu z informacją o danym produkcie.
c) CPE (cost per expand), czyli płatność za wyświetlenie reklamy w formie interstitial użytkownikowi po interakcji z pierwotnym, płaskim formatem reklamy (np. najechanie kursorem na reklamę).
d) CPV (cost per view), gdzie płacimy za obejrzenie przez użytkownika konkretnego fragmentu bądź całego spotu reklamowego.

W zależności od celu, jaki sobie ustanowisz efektem wdrożonej przez Ciebie kampanii reklamowej może być: wyświetlenie reklam, kliknięcie banneru, zapoznanie się z treścią strony WWW, obejrzenie spotu reklamowego, uzupełnienie formularza, wpis do newslettera, zarejestrowanie się w serwisie, pobranie cennika, skorzystanie z usługi rezerwacyjnej (booking), sprzedaż artykułu.

Gdy znamy już modele płatności przechodzimy do obliczenia skuteczności kampanii reklamowej.

Skupmy się na wskaźnikach, dzięki którym dowiemy się czy wydaliśmy nasz budżet w sposób optymalny.

Pierwszym wyznacznikiem jest CTR (click through rate)

– czyli współczynnik klikalności, bardzo istotny w przypadku, kiedy płacimy za wyświetlenia. Dzięki niemu możemy zorientować się ilu internautów po obejrzeniu reklamy zdecydowało się w nią kliknąć. Współczynnik CTR obliczamy przy pomocy niezwykle prostego wzoru; dzieląc liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń a następnie mnożąc wynik przez 100. Jeśli uzyskany wynik jest na wysokim poziomie świadczy to o tym, że nasza reklama została sporządzona w sposób atrakcyjny oraz została doskonale dostosowana do pojawiających się odbiorców.

Kolejny popularny wskaźnik to open rate (OR), stosowany w e-mail marketingu.

Mówi nam o tym, jaki procent wszystkich rozesłanych wiadomości został przez odbiorców otwarty. Dzięki mailingowi możesz w łatwy sposób dotrzeć ze swoją ofertą do zainteresowanych klientów.
OR wyliczamy dzieląc liczbę otwartych maili przez liczbę wszystkich wysłanych wiadomości i mnożąc wynik przez 100. Pozyskany w ten sposób wynik procentowy ma dać informację o tym, czy Twoja kreacja jest na tyle ciekawa, że zachęca odbiorców do wejścia w głębszą interakcję z treścią mailingu. Jeżeli okaże się że open rate jest wysoki natomiast CR jest nieduży będzie to dla Ciebie znaczyło, że powinieneś zastanowić się nad jego zawartością.

CR, czyli conversion rate

wskazuje jak dużo kliknięć w reklamę przełożyło się na sprzedaż czy też uzupełnienie formularza. Śledząc ten wskaźnik możesz zorientować się czy prowadzona kampania spełnia założone cele.

Bounce rate (BR) jest z kolei wskaźnikiem odrzuceń,

który mierzy odsetek tych odbiorców, którzy po wejściu na stronę internetową nie wykonali żadnej oczekiwanej akcji ewentualnie spędzili tam zaledwie krótką chwilę. Jest to niezwykle pomocny wskaźnik, dzięki któremu będzie Ci dużo prościej ustalić, które źródło ruchu jest a najbardziej dochodowe.

Zwrot z inwestycji znany jako ROI (return on investment),

czyli jeden z najlepszych współczynników, które obrazują czy prowadzone przez Ciebie akcje reklamowe przyniosły zysk a kampania była lukratywna.

Już wiesz w jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii online!

W toku realizacji kampanii reklamowej pojawia się sporo bardzo ważnych wskaźników, jednak to, jaki ustanowiliśmy cel będzie formułowało, które z nich będą najważniejsze i na których powinniśmy skupić się w największym stopniu. Wszystkie zdobyte wyniki powinno się oceniać na bieżąco, tak by dzięki temu na ich podstawie móc udoskonalać kampanie i tym samym zyskiwać jeszcze lepsze efekty. Im wcześniej wyznaczymy, jaki wskaźnik będzie dla nas decydujący, tym szybciej i łatwiej dowiemy się czy w trakcie realizacji kampanii nie zboczyliśmy z wyznaczonej drogi do sukcesu.

SHARE
Powiązane posty
MySQL
Unknown collation: ‘utf8mb4_unicode_520_ci’
Czat na Stronę WWW
Darmowy czat na stronę internetową i sklep

Zostaw komentarz

*